mandag den 5. december 2011

At lave hjemmelavet fondant (MMF)

At lave hjemmelavet fondant (MMF)

Jeg fandt hurtigt ud af, at der var to forskellige måder at lave fondant. En opskrift med glukose og andre ingredienser som jeg ikke har derhjemme i mit køkkenskab, og en hvor der kun var en ingrediens jeg ikke havde derhjemme, nemlig skumfiduser. Jeg fandt opskriften på en anden blog, ved navn KageMor.


Der skulle følgende til en portion fondant:
Skumfiduser til fondant.
  • 15 marshmallows 
  • 2 spsk. olie (fx. rapsolie)
  • 4 spsk. vand
  • Ca. 1 pk. flormelis (pas på med for meget flormelis)
Herefter gik jeg i gang med at finde skumfiduser, der var helt hvide. Efter at have kigget i 4 forskellige supermarkeder fandt jeg ud af at de eneste hvide skumfiduser som er i fast sortiment er "Haribo's Chamallows Barbecue", som ovenstående opskrift også henviser til. De fås bl.a i Føtex til ca 20 kr for en pose. Der er 40-45 skumfiduser i en pose, så der er til næsten 3 portioner i en pose. En portion svarer til ca 500 g fondant. Til min kage brugte jeg ialt 4 portioner, men 3 portioner havde måske været nok.


Opskriften er meget simpel.


Tag de 15 skumfiduser og put dem i en skål der kan tåle mikrobølgeovn. Hæld 2 spsk olie og 4 spsk vand over dem og sæt det i mikrobølgeovnen, og smelt skumfiduserne til en samlet masse
Her blev de forskellige opskrifter en smule uenige om hvordan det skulle smeltes. Nogle opskrifter skrev at man skulle varme det indtil skumfiduserne var smeltet men inden væsken blev brun (brændt), mens andre skrev at væsken ikke måtte buldrekoge (hvilken en sådan sukkermasse blandet med olie hurtigt vil gøre).
Første gang jeg lavede en portion, lod jeg det buldrekoge og stoppede først mikrobølgeovnen da det hele var smeltet. 2 gang, rørte jeg jævnligt i det, således at det ikke kom op og buldrekoge. Det jeg fandt ud af, var at væsken ikke blev varm nok hvis man rørte for ofte i den. Derved blev flormelisen ikke smeltet godt nok, og blandingen var derfor meget nem til at gå fra hinanden. Jeg vil derfor anbefale at man lave den koge godt op. (Skumfiduserne bliver 2-3 gange deres størrelse). 




Når det hele er smeltet så skal man med det samme begynde at røre flormelisen i for ikke at massen bliver for kold, som omtalt ovenfor, samt at ilten vil tørre fondanten. Den skal derfor hurtigst muligt færdiggøres og puttes i en tætlukket dybfrostposeHvis hele portionen skal farves skal farven i inden man begynder at tilsætte flormelisen. Dette er udelukkende for at få en så jævn farve som muligt. Man kan også sagtens tilføje farve senere. Det kræver dog bare en masse arbejde med at ælte farven ind i fondanten. Hvis man kun skal farve en del af fondanten er det sådan man gør. Man skal endelig ikke begynde at bruge almindelig frugtfarve. Der skal bruges for meget af dette og det vil gøre forholdet forkert, således at mængden af flormelis vil gøre fondanten tør. I stedet for skal man bruge pastafarve. Jeg har lavet en liste over hvor man kan købe det, både på internettet og i butikker. Se min blog om Materialer  Husk at tilføre meget lidt af gangen. Dette gøres ved at dyppe en tandstik ned i pastafarven og derefter dyppe den ned i væsken/fondanten. Husk at hvis man tilfører farven inden flormelisen skal væsken være 1-2 tak mørkere i farven end det ønskede resultat, da flormelisen gør at det færdige resultat bliver mere lyst.
I starten må man godt dosere rigeligt med flormelisen, men herefter skal man kun tilføje lidt af gangen for at undgå at massen bliver for tør.




Jeg brugte dejkroge på en håndmikser. En røremaskine er nok heller ikke dårligt. Det går i hvert fald hurtigere end med en ske. Når massen begynder at samle sig, skal man overvejer at ælte resten i hånden på en bord med flormelis (med mindre man laver det i en meget stor skål, så er det også en mulighed at beholde det der i. Den er færdig når den har konsistens som modellervoks. Dog må det gerne klistre lidt.




Når fondanten er færdig skal den straks i en dybfrostpose, som lukkes med lukkeklips eller lignende. Fondanten lægges i køleskabet indtil den skal bruges. Holbarheden er i hvert fald 2 måneder. Der er mange som siger at den har godt at at ligge 1 døgn i køleskabet. Omvendt er der også nogen der siger at det ikke gør nogen forskel. Jeg havde ikke selv tid til at lave den samme dag som jeg skulle bruge den, så den kom i køleskabet et par dage.


Når du skal til at bruge fondanten og den er blevet hård, så giv den lidt tid i mikrobølgeovnen. Gør det dog forsigtigt, da mikrobølgeovnen vil varme noget af fondanten hurtigere end andet, hvorved dele af fondanten vil risikere at blive brændt. Husk at ælte dejen godt igennem inden du skal bruge den, så den bliver godt smidig. Husk også at duste bordet med en duster, med maizena eller flormelis. Se min blog om materialer for at se hvad dette er og hvordan du selv kan lave en. Nogle siger at maizena giver en kemisk reaktion i fondanten. Hvilken betydning det har for fondanten har jeg ikke kunne finde svar på, men for meget flormelis gør i hvert fald at dejen bliver for tør, så uanset hvad man vælger, skal man bruge så lidt som muligt.
Hvis fondanten alligevel er blevet tør, så kan den måske reddes ved at ælte lidt olie ind i den og give den lidt tid i mikrobølgeovnen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar