fredag den 25. maj 2012

Den ultimative chokoladelagkage

Chokoladelagkage med chokoladecreme
til chokoladeelskeren


Jer som læser min blog har nok fundet ud ud af, jeg elsker chokolade, så til min egen fødselsdag skulle det naturligvis være den ultimative chokoladekage. Opskriften er fundet i magasinet "Mad og venner".
Det er værd at bemærke at opskriften er tilpasset til en springform/kageform med en diameter på 18 cm, dvs at kagen ikke bliver ret stor, men vi var 6 voksne og vi spiste under halvdelen, så der er nok til 10 personer i sådan en kage.

Ingredienser til lagekagebundene:

  • 2 ½ dl vand
  • 125 g smør
  • 50 g kakao
  • 300 g mel
  • 1 tsk bagepulver
  • 450 g flormelis
  • 2 æg
  • 1,25 dl mælk
  • 1 vaniliestang
Ingredienser til chokoladecremen:
  • 400 g Philadelphia neutral eller lignende
  • 200 g blødt smør
  • 650 g flormelis
  • 100 g kakao
  • 1 drys fint salt
  • Evt hakkede nødder som f.eks. pistacienødder
Pynt: Hakkede nødder eller hvid chokolade

Smelt smøren i vandet sammen med kakoen. 
Bland mel, bagepulver og flormelis i en anden skål, og pisk kakaoblandingen i. 
Tilsæt æg, mælk og kornene fra vaniliestangen, og pisk det hele godt sammen.
Fordel dejen i 2 springforme (med bagepapir i bunden), og bag dem i ca 40 min ved 170 °C. Du kan også bage en bund af gangen hvis du som jeg, kun har en springform i denne størrelse.
Lad bundene køle helt af.

Pisk flødeost og smør grundigt sammen, så der ikke er klumper af smør tilbage. Si flormelis og kakao i, tilsæt salt og pisk alt grundigt sammen. Hvis du vil have nødder i, skal de tilføjes nu.

Flæk kagerne, således at du har i alt 4 bunde. Saml nu kagen med skiftevis bund og chokoladecreme. Man kan som jeg har gjort smøre creme på siderne af kagen, således at der er flere sider at dekorere.

Chokoladepynten er lavet et par timer i forvejen og kølet ned. Husk at hvid chokolade hurtigt bliver blødt så det skal først tages ud af køleskabet umiddelbart før du pynter kagen.




2 kommentarer:

  1. Hej Hej! Sker der noget hvis man lader cremen stå natten over? :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det burde du kunne, men hvis jeg var dig ville jeg fylde kagen dagen før du skal bruge den da den bliver endnu bedre af at stå en halv til en hel dag.

      Slet