lørdag den 21. januar 2017

GF lagkagebunde

Glutenfri lagkagebunde
bunde som ikke smager glutenfri
 

Til en almindelig bestillingskage, fik jeg en forespørgsel på om det var muligt at lave en glutenfri kage også til en af gæsterne. Dem som følger alle mine blogs vil vide at jeg laver en del allergivenlige kager, og mad til min søn Noa, så det skræmte mig ikke, specielt ikke da den kun skule være glutenfri. Dvs at der gerne måtte være både æg og mælk og nødder i kagen.
Jeg har denne opskrift på lagkagebunde med nødder, som der ikke er ret meget mel i. Jeg tænkte derfor at det måske kunne være muligt at erstatte melet med glutenfri mel. Man kunne måske selv lave en blanding af rismel, hirsemel og lignende, men lige til kager bruger jeg ofte Schär mix C eller Semper fin mix, da disse har ret gode bageenskaber. Sidstenævnte er dog tilføjet både sukker og bagepulver så det skal man tage højde for når man bruger det.

Resultatet af bundene overraskede mig positivt. Det er kun muligt at smage at bundene er glutenfri, hvis man samtidigt smager bunde med hvedemel i, og her er det stadig svært at smage forskel.
Med den almindelige opskrift vil jeg bage bundene samlet og derefter flække dem i 3, men med glutenfri mel vil jeg bage bundene hver for sig, for at undgå at de ikke bliver ordenligt bagt.


Opskrift (passer til 3 bunde i en 26 cm kage)
  • 12 (ikke kolde) æg, delt i blommer og hvider.
  • 100 g rørsukker
  • 1,5 tsk bagepulver (glutenfri)
  • 150 g Schär mix C
  • 75 g finthakkede nødder (gerne blanding af hasselnødder og mandler)

  1. Pisk æggeblommerne med sukkeret til det er lyst og luftigt.
  2. Sigt bagepulveret med melblandingen og bland derefter nødderne i.
  3. Rør melet sammen med æggeblommerne, uden at røre for kraftigt i det.
  4. Pisk æggehviderne skift.
  5. Bland lidt æggehvidemasse i æggeblommemassen, og fold derefter æggeblommemassen over i skålen med æggehvider, til det netop er ensartet
  6. Hæld 1/3 af dejen  i en bageform der er belagt med bagepapir i bunden (kun bunden, ikke kanterne)
  7. Bag ved 200 °C i ca 10-12 minutter. (Tjek med et grillspyd inden du tager den ud. Der må ikke sidde dej på spydet når du tager det ud af kagen)
  8. Bag de sidste 2 bunde på samme måde.
Kagen var kun til en person så jeg stak 8 cm bunde ud af en bund

Lækre luftige glutenfri bunde, som på ingen måde er tørre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar