mandag den 9. juli 2012

Kanelsnegle uden hvede, mælk og æg

Kanelsnegle uden gluten, mælk og æg
Mit første forsøg på en kage til min søn


I anledning af at min søn, Noa, fyldte 1 år, besluttede jeg mig for at ville bage noget kage til at han kunne have med i vuggestue. Noa er allergisk overfor hvede, mælk, æg, nødder og hunde. Det sidste plejer jeg ikke at tilføje i kager, men ellers har jeg ikke mange opskrifter som ikke indholder mindst 2 af de andre ingredienser. Jeg gik derfor på jagt efter opskrifter på kager uden ovennævnte ingredienser. Det var meget svært at finde noget der bare var i nærheden af det som jeg ledte efter, og som samtidigt var noget for vuggestuebørn. Jeg faldt over en opskrift på glutenfri kanelsnegle hos Tante Glutenfrei, som har en blog med forskelligt bagværk uden gluten. 
Hendes opskrift var dog både med æg og smør (som der jo er mælk i), så jeg har brugt mælkefri margarine fra Coop, kaldet FRI, samt NO EGG, som er et erstatningsmiddel for æg, som samtidigt er uden mælk og hvede. Herudover har jeg undladt kardemomme, da jeg ikke kan fordrage dette.

Ingredienser til dejen (til 12-16 stk)
25 gr. gær
300 ml. lunkent vand
2 spk. loppefrøskaller(eks. Fiber HUSK, eller Urtekrams loppefrøskaller, som kan købes hos Helsam)
2 spk. sukker
1 tsk. salt
1 "æg": 1 tsk NO EGG og 2 spsk vand der er rørt godt sammen
5 dl. fuldkorns rismel
1 dl. majsmel
75 gr. flydende margarine uden mælk (eks. Cecel eller alm AMO)


Rør Loppefrøskallerne ud i vandet og lad det stå i 5 minutter.
Rør gæren ud i vandet
Tilføj sukker, salt og "æg", samt margarine ud i væsken
Rør majsmelet ud i væsken og tilføj derefter rismelet.
Ælt dejen godt og lad den stå overdækket i 45 minutter

Ingredienser til remonce:
100 g FRI margarine (eller andet mælkefri margarine, dog ikke flydende eller light)
2 dl brun farin
1 - 1,5 spsk kanel
½ tsk vaniljesukker

Rør alle ingredienser sammen

Ælt dejen og rul den ud i en firkant. Jeg rullede det ud på et genanvendeligt bagepapir med teflon, da dejen hurtigt smulrer. Herefter kunne jeg bruge dette til nemmere at rulle dejen sammen.
Smør remoncen ud på hele dejen og rul dejen sammen som en roulade.
Skær 1-1,5 cm tykke skiver og pres dem flade med en let hul hånd. Pas på med at trykke for hårdt, da sneglen ellers vil gå fra hinanden i ovnen.
Bag dem i ovnen i ca 30 minutter ved 200 °C. Jeg synes det lød som meget lang tid, da almindelige kanelsnegle kun skal have det halve, men begge gange jeg bagte dem fik de præcis 30 minutter.

Læg glasur på dem når de er kølet helt af.

Se også min nye blog med opskrifter til multi allergikere: Noas-mad.blogspot.com




Ingen kommentarer:

Send en kommentar