søndag den 3. maj 2015

Hjemmelavet piping gel

Hjemmelavet piping gel
Perfekt til dekorationer og lignende

 
Jeg ville oprindeligt have købt en bøtte piping gel da jeg købte andre ting til en kage, men jeg glemte det, så jeg måtte skaffe det andetsteds. Jeg kom derfor i tanke om at man kan lave det selv.
Jeg har fundet denne opskrift på Pinterest, som er et fantastisk sted at finde opskrifter og ideer på. Dog er de fleste opskrifter amerikanske, så der skal laves omregning fra cups til dl og så bruger de ret ofte færdigblandet kagemix i deres opskrifter, eller  mel hvor der allerede er tilføjet bagepulver.
Denne opskrift har også oprindeligt været i amerikanske mål. Det er derfor målene er lidt skæve.
Jeg har brugt denne opskrift på en konfirmationskage, hvor der skulle være noget som lignede vand.

Opskrift:
  • 3/4 dl sukker
  • 1 Spsk maizena majsstivelse
  • 0,6 dl citronsaft (sigtet hvis det er friskpresset)
  • 0,6 dl vand

Fremgangsmåde:
  1. Pisk sukker og Maizena stille sammen i en lille gryde/kasserolle, indtil det er helt ensartet.
  2. Tilsæt citronsaften lidt ad gangen med du rører i massen, og tilsæt derefter vandet, igen lidt ad gangen under omrøring. Der må ikke være nogen klumper.
  3. Varm ved middelhøj varme under omrøring indtil massen koger og bliver tyk. Det skal koge 2-3 minutter. Det bliver en del mere fast når det køler af.
  4. Farv gelen med pastafarve i den ønskede farve. Pas på du ikke putter for meget farve i.
  5. Lad den køle helt af i køleskabet inden du bruger den.
Det er ret flydende lige når det er lavet.

Bemærk at det er mere fast efter afkøling. Det kan være at det du skal
blende massen inden du putter det i en sprøjtepose.

Det bliver helt fast når det har stået et lille stykke tid.

Det er godt til kager da det har en frisk smag og så er det helt naturligt.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar