mandag den 13. maj 2013

Fødselsdagskage

Fødselsdagskage
Kage betrukket og pyntet med marcipan


I anledning af min egen fødselsdag, ville jeg udfordre mig selv og lave en kage betrukket med marcipan.
Kagen blev en lagekage med lyse bunde, med chokolade- og nøddestykker, fyldt med Tobleronemousse og rabarbermousse, og smurt op med hvid chokoladecreme.

Rabarbermoussen er lavet af rabarbergrød tilsat husblas (mens den var varm) og blandet op med stift pisket piskefløde indtil man har den ønskede konsistens og smag. Regn med ca 4 blade husblas og 5 dl piskefløde til et lag i en 26 cm kage. Resultatet er en dejlig syrlig creme som spiller rigtigt godt med søde cremer som f.eks Tobleronemousse.

Marcipanen er blandet op med glukose og flormelis i forholdet 6 dele marcipan, 3 dele flormelis og 1 del glukosesirup. (eks. 200 g marcipan, 100 g flormelis og 33 g glukosesirup). Marcipanen kan med fordel rives groft inden tingene blandes godt sammen.
Personligt synes jeg at det bliver for sødt med alt den flormelis, men om det er muligt at reducere mængden af glukosesirup og flormelis uden at marcipanen bliver for sart og umulig at betrække en kage med, tør jeg ikke sige.
For at betrækket kagen rullede jeg marcipanen ud på et stykke teflon-bagepapir (genanvendeligt bagepapir) og vendt over på kagen. Pas på med at trække for meget i marcipanen, da den er mere skrøbelig end fondant.
Kanten på kagen er lavet i en silikoneform. Roserne er cirkler der er udstikket med runde udstikkere og sat om et stykke kegleformet marcipan. Bladene er udstukket med et bladudstikker.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar