tirsdag den 13. december 2011

At lave en bogkage (del 5)


At lave en bogkage (del 5)
At lave en sut med suttekæde i fondant
Sut med suttekæde i fondant.

Nu er jeg kommet til det sjove, nemlig at se alle ideer bliver til virkelig. Det er nu at det må briste eller bære.
Jeg vil anbefale alle der vil prøve at lave en kage for at de i god tid, inden de skal lave deres første kage, øver sig i at arbejde med fondant. Det jeg gjorde var at lave en halv portion fondant (MMF) og dagen efter lavede jeg en sut samt forsøgte at lægge fondant på et ovnfast fad der lå på hovedet. Det sidste er naturligvis ikke lige som at lægge det på en rigtig kage, men man kan se hvordan fondant arter sig når man lægger det over en firkantet eller rund form, og hvordan man får siderne til at lægge pænt uden af folde.


Inden du starter med at lave figurer i fondant skal du have fundet følgende frem:


  • Skalpel eller filetkniv
  • Bageunderlag eller klargjort bordplade
  • Skabeloner til diverse figurer som du skal lave
  • Udstikker eller sugerør
  • Duster
  • Fondant (Det skal forblive i køleskabet indtil brug)
  • En lille beholder med vand
  • En lille pensel til at lime med.
  • Tandstik eller modellerværktøj.
  • Husholdningsfilm til at bruge som støtte, så ikke figuren falder sammen.
  • Evt. en embroser til at lave sy-stingsmønsteret med
  • Evt. pastafarve til at farve fondant med.
  • Evt. Tusch med levnedsmiddelfarve.
En god ide inden du starter med at lave en sut er at finde ud af hvordan sutten skal se ud. Det nemmeste er at lave en rund sut med rundt suttehoved, men da min søn ikke bruger sådanne sutter ville det virke skørt at lave en sådan sut. Jeg tog derfor en af hans sutter (ikke den han havde i munden) og tegnede efter på et stykke papir. Da jeg ikke er den store tegner, måtte jeg lave 5-6 forskellige tegninger af toppen af sutten før jeg var nogenlunde tilfreds. Jeg skar derefter skabelonen ud og nu var jeg klar til at komme igang med at lave sutten.

  1. Rul en smule af farvede fondant ud i en tykkelse på 4-5 mm.
  2. Skær toppen af sutten ud efter skabelonen.
  3. Lav "ånde"-huller i sutten, Dette gøres vha et sugerør. Husk at puste det stykke ud som du har stukket ud og nu sidder i sugerøret, inden du bruger den igen, da det ellers vil give problemer når du skal stikke det næste hul ud.
  4. Lav en strimmel på ca 5 cm i længde, 7-8 mm i bredden og 2-3 mm i tykkelsen. Dette skal være "håndtaget" på selve sutten. Lim dem fast vha penslen og en smule vand, på midten af det store stykke, således at de danner en ring. De to spidser skal være ca 1 cm fra hinanden. 
  5. Lav en rektangel i fondant på ca 3 cm i længden, 2 cm i bredden og 1 - 1,5 cm i højden. Dette er til spændet på suttekæden. 
  6. Skær 2-3 mm af hver side, dog ikke den sidste centimeter. Se evt biledet nedenfor for forklaring på hvad jeg mener. 
  7. Lav nu et lille trekantet hak ind i den brede ende, således at man kan sætte selve suttekæden lidt ind i spændet. 
  8. Skær den smalle del af spændet over vandret, således at det ser ud som om spændet er lidt åbent. 
  9. Pak nu den farvede fondant væk og tag den hvide (eller anden farve) frem. 
  10. Lav en lille cirkel med en tykkelse på ca 3 mm. Skriv barnets navn, med en tusch med levnedsmiddelfarve. Lim den på sutten således at den dækker håndtaget. Det er smag og behag om dette navneskilt skal være rundt eller ovalt. 
  11. Lav suttehovedet ved at lave en rund pølse. Hvis sutten bare skal være rund, gør du bare den ene ende tyndere. Hvis sutten skal være anatomisk, skal du trykke pølsen flad i den ende ende og samtidigt bukke den så den får det rigtige udseende. Gør det inderste af suttehovedet mere tynd end resten. Det er efter min mening end del svære at lave en anatomisk sut end en rund, men samtidigt mere personlig. 
  12. Lim suttehovedet på resten af sutten og støt det vha. husholdningfilm. Buk siderne lidt således at de ser ud som en rigtig sut. 
  13. Lav en strimmel på 2-2,5 i bredden og 15 cm i længden (ca 2-3 mm i tykkelsen). Lav evt et mønster på suttekæden da den ellers godt kan se en smule kedelig ud. Jeg lavede en imitation af sy-sting på begge sider af "kæden" og det så ret flot ud.
  14. Skriv evt navn på "kæden"
  15. Lav en lille tynd pølse på 3-4 cm.
  16. Lim den ene ende af "kæden" på håndtaget på sutten og tryk det forsigtig ned således at enden forsvinder mellem håndtaget og selve sutten.
  17. Læg pølsen rundt om kæden lige hvor den sidder fast på sutten. Husk at få limet denne på. Denne skal ligne den elastik der gør at sutten sidder fast på kæden
  18. Den anden ende af "kæden" limes sammen med spændet som der blev lavet før.
  19. Lav lidt bølger i kæden således at den ser levende ud. Hvis den falder sammen så læg en bold af husholdningsfilm ind under, for støtte.
  20. Læg sutten i en papæske, så den kan tørre. 
Mit resultat af sutten.
Desværre fik jeg ikke trykket suttekæden ordenligt ned så enden kunne ses ved sutten,
men Rom blev jo heller ikke bygget op en dag.
I del 6 vil jeg skrive lidt om at bage lagekagebunde i en bradepande i stedet for en rund form.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar