fredag den 16. december 2011

At lave en bogkage (del 6)

At lave en bogkage (del 6)
At lave lagkagebunde.


Lagkagebund:
Hvor vi tidligere lavede ting som skulle laves i god tid er vi nu kommet til ingredienser som skal laves kort tid før servering af kagen. Man har derfor ikke alverdens tid til at lave tingene om, hvis de går galt. Jeg var af samme årsag derfor ret spændt på at se hvordan resultatet af lagkagebundende og de to forskellige mousser.
Jeg fandt flere forskellige opskrifter på lagkagebunde, også beregnet til bradepanden, men dem som jeg syntes så lækrest ud, de var ikke omregnet til at gælde for bradepande, men kun runde former. Jeg måtte derfor igang med PI og radius på den oprindelige form for at finde ud af at arealet på bradepanden var 3-4 gange så stort.
Jeg lavede derfor 3 portioner af opskriften for at udligne dette. Da jeg var færdig fandt jeg ud af at jeg nok skulle have lavet 4-5 portioner, da bundene blev ret tynde, ca ½ cm i tykkelsen. 
Da en bradepande normalt ikke er ret høj valgte jeg at lave lave 3 portioner, så hver bund blev bagt hver for sig. Det kræver at man holder mere øje med bundene i ovnen og tage den ud så snart de begynder at få farve, da de meget hurtigt bliver tørre.
For at gøre det nemmere for jer har jeg her omregnet hvor meget der skal i pr portion:

Lagkagebund i en bradepande (1 lag):
8 æg
190 g sukker
160 g mel
2½ spsk kartoffelmel
1½ tsk bagepulver

Fremgangsmåden kan ses her Bagetiden er kun 15-20 minutter ved 175 °C


Husk at smøre dejen helt plant i bradepanden, da dejen ikke vil glatte sig selv helt ud i ovnen.

Til denne størrelse kage skal der bruges 2 portioner hver af de 2 slags fyld.

I del 7 vil jeg skrive lidt om hvordan jeg meget simpelt lavede kagen til en bogkage.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar