fredag den 16. december 2011

At lave en bogkage (del 9)

At lave en bogkage (del 9)
At lægge fondant og pynt på kagen




Nu er vi snart færdige med kagen, men jeg håber stadig at du har god tid, for på dette tidspunkt er tidspres din værste fjende. Det er svært at være kreativ samtidigt med at have for lidt tid.

Hvis du har lavet hjemmelavet fondant, skal du nu håbe at du har lavet den ordenligt. Det havde jeg ikke, så min kæmpe portion fondant smuldrede  fuldstændigt. Jeg måtte derfor skynde mig at køre ned i byen og købe noget fondant. Udover at en masse arbejde var spild, så synes jeg heller ikke at købe-fondant smager nær så godt som hjemmelavet fondant. Min fejl var nok at jeg blev nødt til at holde en pause mens jeg lavede fondanten og så blev det for koldt, således at flormelisen ikke smeltede ordenligt sammen med resten af ingredienserne. 
Jeg håber at du har lavet din fondant ordentligt. Tag den ud af posen og ælten den godt. Hvis den er for hård så giv den lidt tid i mikrobølgeovnen. Du må endelig ikke give den for lang tid. Det vil ødelægge fondanten, men giv den indtil den er håndlun, så er du ikke helt galt på den.
Dust bordet med din duster. Læs i mit indlæg om materialer hvordan du laver din egen duster for næsten ingen penge.
Rul fondanten ud. Det er vigtigt at du hele tiden holder fondanten i bevægelse. Ellers vil den klistre fast til bordet og så gå i stykker når du løfter den op. Hvis den klistre til din rullepind/bagerulle, så dust lidt ovenpå fondanten. Pas på med at bruge for meget flormelis, da det vil tørre fondanten. Når du har rullet fondanten ud til en tykkelse på ca 3 mm, og den er stor nok til at dække top og sider på kagen tager du din rullepind/kagerulle og ruller fondanten løst op på den. Dette gør at du nemt kan rulle fondanten over på kagen.
Start med at udglatte toppen af kagen med din hånd eller med en smoother. Hvis du bruger din hånd, så tage ringe og armbånd af inden. Pas også meget på at du ikke får brugt dine negle. Det vil give grimme mærker i fondanten. Når du skal lægge fondanten på siderne så træk stille ud i fondanten mens du forsigtigt glatter den ud på siderne. På denne måde undgår du folder i kagen. Når du har lagt fondanten helt udover kagen, skal du nu skære den overskydende af kagen. Dette kan du gøre med en kniv eller en pizzaskære. Pas på med at skære skævt da dette vil give tydelige hak i fondanten.
På dagen for servering, skal kagen pyntes med dine figurer, samt have en kant rundt om kagen, og tekst på kagen. Hvis du har købt et sukkerbillede skal dette først på lige inden servering for at undgå at billedet løbet ud.
Jeg fandt denne guide til en Sinterklaas kage (Hollands svar på julemanden) på en hollandsk hjemmeside. Den viser hvor simpelt man kan lave ryggen på bogen som en kant. Du kan se den her. Det er simpelt hen bare en strimmel i anden farve end bogen der løber rundt om bogen. På midten buer den som en bog normalt gør. Den sættes fast vha. vand der er penslet på. Hjørnerne lavede jeg separat og samlede dem med de andre strimler.
Pynten sættes også  fast med vand, som pensles på fondanten. 
Hvis du har et sukkerbillede så følg blot instruktionen der fulgte med billedet. Når du har sat billedet på kan du lave en fin ramme vha Royal Icing. Se her hvordan du laver Royal Icing (eksternt link)
Put din Royal Icing i en sprøjtepose og lave en fin kant rundt om billedet, enten bare som en stribe rundt om billedet eller som blomster eller lignende. Kun din kreativitet sætter grænsen.
Hvis du har pynt som skal sættes på billedes skal dette fastgøres med Royal Icing. Sæt en lille klat på undersiden af pynten og sæt den fast på billedet.
Nu er kagen klar til servering.

Nedenfor er resultatet af min kage:





Ingen kommentarer:

Send en kommentar