fredag den 9. december 2011

At lave en bogkage (del 1)

At lave en bogkage (del 1)
Ingredienser


Noget jeg har savnet da jeg skulle starte på at lave denne bogkage, eller en anden kage lavet vha. en bradepande, er at kunne læse hvor meget man skal bruge/lave af de forskellige ingredienser. Derfor vil jeg i denne blog angive mængder på samtlige ingredienser.

Jeg har lavet kagen med almindelige lagkagebunde, hertil et lag af hyldeblomstmousse og blåbærmousse. Al fondanten skulle have været af hjemmelavet fondant af skumfiduser, men det endte med at overtrækket var købe fondant fra Kræmmer Hus. Hvorfor det endte med dette fortæller jeg mere om længere ned i artiklen.
Jeg vil også lige sige tak til Himmelske-Kager.blogspot.com for en genial side, som har været grundlæggende i min kageproduktion.

Ingredienser til bogkagen inkl. pynt (en samlet indkøbseddel findes nederst):


  • 3 portioner hjemmelavet fondant (MMF): 2 portioner til overtræk og 1 portion til pynt, hvoraf jeg farvede den store portion lyseblå, med pastafarve i royal blue, samt halvdelen af den lille portion, som jeg dog farvede mørkeblå (royal blue), med samme pastafarve. Den sidste halvdel forblev hvid.
  • 3 portioner lagkagebunde  fra Himmelske-Kager.blogspot.com (Lav 4-5 portioner hvis bundene skal være lidt tykkere end 0,5 cm)
  • 2 portioner hyldeblomstmousse fra Himmelske-Kager.blogspot.com (Der var ca 1/3 del tilbage, som jeg har frosset ned til en anden god dag)
  • 2 portioner blåbærmousse fra Himmelske-kager.blogspot.com
  • 1 portion Royal icing
  • 1 portion hvide sukkerhjerter fra Hedebogård kryderier (Fandt dem for 10 kr på et julemarked)
  • 1 sukkerbillede fra www.kagedeko.dk
  • Pastafarver og tusch med levnedsmiddelfarve (Jeg har brugt Navi blue pastafarve og sort tusch)
  • 1:1 Chokolade ganache til opsmøring.  - fra Himmelske-kager.blogspot.com
Indkøbseddel til brug:

Fondant:
2 poser Haribo Chamallows Barbeque (kan f.eks. købes i Føtex)
4 pk flormelis
6 spsk olie (smagsneutral olie, eks. rapsolie)
1 bg Pastafarve


3 tynde lagkagebunde i bradepandestørrelse :
15 æg
320 g sukker
300 g mel
4,5 spsk kartoffelmel
3 tsk bagepulver
evt hakkede nødder

3 almindelige lagkagebunde i bradepandestørrelse:
25 æg
530 g sukker
500 g mel
7,5 spsk kartoffelmel
5 tsk bagepulver


Hyldeblomstmousse:
16 plader husblas
8 past. æg
500 g sukker
6 dl hyldeblomst saft (koncentreret (1:4) fra f.eks. Kalvi eller Grønnegården - eller hjemmelavet)
1 L piskefløde

Blåbærmousse:
500 g blåbær
1 alm. vaniliestang (Jeg brugte  1,5 stang og syntes det var for kraftig smag af vanilie)
250 g sukker
Saften af 1-2 limefrugter
1 L piskefløde
300 g god hvid chokolade
8 blade husblas

1:1 Chokolade Ganache:
500 g mørk chokolade (55%), hvis den er mørkere vil konsistensen ikke blive god)
½ l piskefløde

Royal Icing:
1 bæger past. æggehvide
ca 300 g flormelis
evt. pastafarve

I del 2 vil jeg fortælle lidt omkring hvornår man kan lave de forskellige ting til kagen, samt opbevaring af disse indtil festen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar